Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svatba s příchutí burčáku

“Ano!” Vyslovila jsem rázně a nahlas to důležité slovo. Ale neuvědomila jsem si, že jsem právě skočila oddávajícímu úředníkovi do řeči. 

Ten pouze zvedl oči od čteného svatebního proslovu v černých kožených deskách a chápavě se na mě pousmál a pokračoval ve čtení.

Tolik jsem se soustředila na to, aby mi neselhal hlas, abych se nerozkašlala. Abych spolkla slinu a udělala tak místo a prostor pro dech, který rozezní mluvidla. Nebyla jsem
nedočkavá. Jen nervózní a těhotná nevěsta v bílém fáčovém kostýmu. Propínací kabátek s ramenními vycpávkami a ozdobným volánkem, který se s tichým odevzdaním snášel od přestřiženého pasu k bokům. Dlouhá a pohodlně volná sukně s rozparkem, pod kterou jsem už čtyři měsíce nosila naši dcerku. Myslela jsem si, že jsem silná. Že všechno zvládnu a urvu svým odhodláním.Tak jako jsem zvládla už svatební cestu na zadním sedadle  autobusu do Bulharska před měsícem.

Své ano jsem si po chvíli úlevně zopakovala znovu a tentokrát už ve správný čas. Před
dvěma svědky a svému budoucímu manželovi. Navlékli jsme si na prsteníčky vzájemně
zlaté snubní prstýnky s jemným vzorkem.

Karlovi byl ten jeho prstýnek volnější, už když jsme ho kupovali. Dělal si legraci, že do něj ztloustne a nemusí si ho tím pádem nechat upravovat. Po obřadu jsme nastoupili do trabanta o rok staršího, než jsem byla já a všichni jsme se začali přemisťovat z jižních Čech na jižní Moravu za našimi teď už společnými nejbližšími a příbuznými.

Svatby jsou zpodobnění života. Stejně jako jsme my lidé. Přinášíme a obohacujeme své
přátele, známé, rodinu i spolupracovníky svými znalostmi, nadáním, schopnostmi a
udivujeme je i rozčilujeme nedostatky, chybami i hříchy. Svatbami si veřejně potvrzujeme svá životní rozhodnutí a stmelujeme nová nebo rozkližujeme stávající rodinná uspořádání. Tvoříme si své kruhy, ve kterých bude pulzovat náš společný život s těmi, se kterými ho budeme sdílet. Velké nebo malé. Veselé i vášnivé. Konzervativní i nudné. Vkládáme do nich pouze to, co máme. Sami sebe.

Chrochtajícím trabantem v barvě trávy jsme přifrčeli do centra vinařských slavností. Domek rodičů ženicha vyrůstal přímo v bezprostřední blízkosti mikulovského amfiteátru. V jeho útrobách na nás už čekala prostřená svatební tabule. A přede dveřmi střepy z talíře pro štěstí. Sklonila jsem se k lopatce a manžel dlouhým smetákem na ni nahrnoval střepy.

Nacházeli jsme se přímo v epicentru každoroční slavnosti. Svůj svatební den jsme sladili s prvním dnem každoročního vinobraní v Mikulově na Moravě. Už netuším koho to napadlo, abychom den 7.9.1990 vyvolili tím naším.

Možná jsme chtěli spojit příjemné s užitečným. Ačkoliv jsme se posunuli od svého původního bydliště pouze o kousek na jih do Čech, bodrá Morava a její obyvatelstvo nám velmi chybělo.

Na zdraví! Ať žijí novomanželé! Přiťukávali jsme si s příbuznými velkými tmavomodrými
baňatými sklenicemi. A co by to bylo za veselku, na které by se nepřihodila událost hodná k zapamatování?

Když jsme se potěšili se slavnostně oblečenými a naladěnými příbuznými, vyrazili jsme i do prostoru hlediště amfiteátru sledovat zábavný program. Po tanečním vystoupení, pěveckémčísle přišlo na řadu i ochutnávání burčáku. Burčák je na první pohled tekutina zelenohnědé barvy a chuti sladkého vinného džusu. Ale traduje se o něm, že čistí krev. A kolik deci burčáku vypijete, tolik krve vám vyčistí.

Netuším kolik skleniček krve můj manžel se svým kamarádem to odpoledne vyčistil. Ale
večer jsme shledali, že narozdíl od mého svatebního prstenu na mém prsteníčku, ten jeho prstýnek postrádá.

Byla jsem zklamaná a naštvaná. Co teď? Pohotová tchyně hned chtěla zachraňovat situaci když viděla můj obličej zlatem, které měla připraveno na zuby. Tak se tenkrát ještě nahrazovaly úbytky zubního chrupu. Ale já jsem se chtěla chlubit manželem s obroučkou na prstě hned po víkendu a ne až nám někdo náhradní prsten vyrobí!

Druhý den ráno jsme se celá svatební parta vydala opět do mikulovského amfiteátru. Ale
tentokrát ne za veselím a burčákem, ale jako pátrací četa po prstenu. Hledali jsme mezi
stánky, hledali jsme mezi sedačkami a lavičkami. Po prstenu ani památky.

Do jižních Čech jsem se vracela už jako smířená novomanželka s manželem bez snubního prstýnku. A když jsem večer doma probírala prádlo na praní a připravovala ho do pračky, sáhla jsem do náprsní kapsy u manželovy riflové bundy. A hádejte, co jsem v ní objevila?!

Ztracený a znovunalezený snubmí prsten.

 

 

Příspěvek byl vytvořen pro Letní literární soutěž i60 pro autory registrované na serveru i60 - Vzpomínky na vaši svatbu

Autor: Ilona Ondráčková | pátek 28.7.2023 12:00 | karma článku: 12,10 | přečteno: 443x
  • Další články autora

Ilona Ondráčková

Dušičková pohádka

Zahlédla jsem je jednoho prosluněného odpoledne, jak kráčí přes rušnou křižovatku v Praze. Věnovala jsem se zrovna své jedné z nejoblíbenějších činností při čekání na tramvaj. Chytání lelků a pozorování svých bližních.

8.10.2023 v 8:45 | Karma: 8,73 | Přečteno: 194x | Ostatní

Ilona Ondráčková

Podzimní zen

Příroda nám namíchala nový parfém Podzimní zen. Vůně země, která je naplněná až po okraj všemi svými odvedenými sliby. Sametově hladká i drsně vroubkovaná. Odrážejí se v ní barvy temně fialové, tmavě rudé, zářivě žluté,

27.9.2023 v 10:55 | Karma: 6,69 | Přečteno: 148x | Poezie a próza

Ilona Ondráčková

Boj o kouzelnou knihu

Po zatažené obloze se opilým tanečním krokem začal prohánět vítr. Chvíli tančil svižnou polku v kruzích aby za chvíli změnil styl v trhané a rychlé tango. Vír ledového vzduchu hnal oblaka do houfu před sebou.

21.9.2023 v 11:11 | Karma: 5,02 | Přečteno: 150x | Poezie a próza

Ilona Ondráčková

Neplánovaná dovolená

Na dvorku v trávě ležela opuštěná růžová teniska. Rozhlížela se udiveně okolo sebe. “Kdepak se schovává moje kolegyně? Moje věrná družka, druhá do páru?” Ale ať se rozhlížela doprava i doleva, kam jí špička a pata dovolila kouknout,

14.9.2023 v 11:11 | Karma: 4,54 | Přečteno: 322x | Cestování

Ilona Ondráčková

Tureček za sedm korun

Stalo se to devadesátých letech. Káva turecká do skla i do šálku se v kavárně u Hubáčků podávala za pouhých sedm korun českých. A v celém Písku byla nejlevnější. Pracovala jsem tenkrát jako barmanka v denní kavárně.

7.9.2023 v 13:13 | Karma: 23,09 | Přečteno: 740x | Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Sokoly povede dosavadní místostarosta Martin Chlumský, rozhodl výbor

27. dubna 2024  17:35

Do čela České obce sokolské (ČOS) zvolil výbor Sokola podle očekávání dosavadního prvního...

Triumf českých středoškoláků. Zvítězili v soutěži NASA s návrhem dálkové opravy družic

27. dubna 2024  17:21

Pětice českých středoškoláků uspěla ve finále prestižní mezinárodní soutěže Conrad Challenge v...

Praktický i pro zábavu. Americká firma nabízí robopsa s plamenometem

27. dubna 2024  17:04

Americká firma Throwflame poprvé zveřejnila cenovku za svého robotického psa, který má na sobě...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 133
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1745x
autorka knih: Spokojená Blbka, Hrad vzpomínek