Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co je nejlepší na nemocné klouby?

Na klouby beru doplněk "íhahá", usmívá se na mě od ucha k uchu vysoký pán. Z pusy mu žlutě svítí velké pevné zuby.  Představuju si, že za chvíli pohodí hřívou - pardon ofinou, poposkočí a odběhne si do luk a polí protáhnout kosti. 

Občas, když zavítám do některého z hypermarketů a pozoruju naše nakupující spoluobčany, připadám si jako v Zombielandu. Většina zdravých, mladých i starších nákupuchtivých různě visí nebo pololeží na vozících. Nohama při tom podivně šourá jako starý pes v posledním tažení. Táhnou za sebou zadní končetiny, jako kdyby je už nemohli, nechtěli nebo neuměli používat. Ale možná se pletu. Třeba si je právě tím šouráním a popotahováním za sebou šetří.

Potom u schránek v našem baráku potkám paní Černou.  A na celý Zombieland rázem zapomenu. Sousedka je už celá artritidou, kterou má zasaženu i páteř ohnutá až k pasu. Ale vždy má dobrou náladu. Hodně mluví a špatně a  pomalu chodí. Paní Černé je 75 let a když se jí kdykoliv zeptám, kam jde - šibalsky mi odpoví, že za chlapama. Její rozhled, smysl pro humor a nadhled je obdivuhodný. I když se často dívá už pouze k zemi. S ní jsem pochopila, jak moc jsou důležité pro staré a nemohoucí lidi lavičky. Před našim domem sice žádná nestojí ale sousedka to vyřešila po svém.  Druhé nejčastější místo kde ji potkávám je parapet výkladní skříně nejbližšího obchodu. Tam posedává v zimě i v létě a zvedá hlavu vysoko až k oblakům.

A tak jsem si řekla, že se poučím a nechám si poradit od starších a zkušenějších. Na nemocné klouby je nejlepší pohyb. Dokud to lze, tak bez opory. A pokud už ne, půjde to třeba s holí nebo s berlou. Pokud nestačí jedna, přiberete druhou. A pokud vám to váš zdravotní stav dovolí - jdete na operaci.

Já jsem tak ráda, že jsem si ty kyčelní klouby nechala vyměnit. Pochvalovala si mi Ivanka, která brzy oslaví sedm křížků ale stále ještě pracuje čtyři dny v týdnu.  Vůbec si nedokážu představit, jak bych teď fungovala. Ivanku prý s prominutím, jak říká na úvod: sere vždycky jaro, protože má narozeniny a uvědomí si svůj věk. Ale hned v létě se ji nálada zase zlepší. Taky ji štvou dědci. Jedinej dědek, kterej mi nevadí je ten, vedle kterého jsem zestárla, říká. Ale nové klouby - ty si nemůže vynachválit!

Zatím jsou ještě všechny moje kosti i klouby v pořádku. Nesužuje mě artróza, artritida ani osteoporóza. Mohu si chodit kam se mi chce a kdy se mi zachce. Bez berlí. Svižně i zvolna. Houpavě i zdlouhavě. Našlapovat můžu na špičky jako baletka. Anebo na paty jako ti, kteří se učili chodit bosi. Potichu jako Indián na válečné stezce. Běhat hlasitě a drnčivě jako pes po plovoucí podlaze nebo dusat jako kuna, která se vám usadila na půdě.

Slibuji však, že s nákupním vozíkem budu, dokud to půjde jezdit důstojně a zpříma.  A budu při tom nakupování našlapovat jako bývalý důstojník. 

Tak na mě zapůsobil 81 - letý muž s nákupním vozíkem, ve kterém si vezl svou vycházkovou hůl. A poradil mi: "Víte, co je nejlepší na nemocné klouby? Mladý milenec!" spiklenecky se usmál, otočil se a ukázal mi záda rovná, jako pravítko.

 

 

 

 

Autor: Ilona Ondráčková | pondělí 11.3.2019 9:09 | karma článku: 21,71 | přečteno: 920x
  • Další články autora

Ilona Ondráčková

Dušičková pohádka

Zahlédla jsem je jednoho prosluněného odpoledne, jak kráčí přes rušnou křižovatku v Praze. Věnovala jsem se zrovna své jedné z nejoblíbenějších činností při čekání na tramvaj. Chytání lelků a pozorování svých bližních.

8.10.2023 v 8:45 | Karma: 8,73 | Přečteno: 194x | Ostatní

Ilona Ondráčková

Podzimní zen

Příroda nám namíchala nový parfém Podzimní zen. Vůně země, která je naplněná až po okraj všemi svými odvedenými sliby. Sametově hladká i drsně vroubkovaná. Odrážejí se v ní barvy temně fialové, tmavě rudé, zářivě žluté,

27.9.2023 v 10:55 | Karma: 6,69 | Přečteno: 147x | Poezie a próza

Ilona Ondráčková

Boj o kouzelnou knihu

Po zatažené obloze se opilým tanečním krokem začal prohánět vítr. Chvíli tančil svižnou polku v kruzích aby za chvíli změnil styl v trhané a rychlé tango. Vír ledového vzduchu hnal oblaka do houfu před sebou.

21.9.2023 v 11:11 | Karma: 5,02 | Přečteno: 150x | Poezie a próza

Ilona Ondráčková

Neplánovaná dovolená

Na dvorku v trávě ležela opuštěná růžová teniska. Rozhlížela se udiveně okolo sebe. “Kdepak se schovává moje kolegyně? Moje věrná družka, druhá do páru?” Ale ať se rozhlížela doprava i doleva, kam jí špička a pata dovolila kouknout,

14.9.2023 v 11:11 | Karma: 4,54 | Přečteno: 322x | Cestování

Ilona Ondráčková

Tureček za sedm korun

Stalo se to devadesátých letech. Káva turecká do skla i do šálku se v kavárně u Hubáčků podávala za pouhých sedm korun českých. A v celém Písku byla nejlevnější. Pracovala jsem tenkrát jako barmanka v denní kavárně.

7.9.2023 v 13:13 | Karma: 23,09 | Přečteno: 740x | Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 133
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1745x
autorka knih: Spokojená Blbka, Hrad vzpomínek