Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Barevný výlet

V ložnici každoročně na nový rok pravidelně vyměňuju starý závěsný kalendář se známými impresionisty za nový. Jména autorů reprodukcí nemrskám z hlavy jako násobilku ale k jejich dílům cítím posvátnou úctu. 

K svátku jsem si v Lidlu sama vybrala 4 malá plátna, umělohmotnou paletu na míchání barev, sadu štětců a 5 akrylových barev. Můj výběr mi v tu chvíli připadal jako výborný nápad. Miluju obrazy.

V ložnici každoročně na nový rok pravidelně vyměňuju starý závěsný kalendář se známými impresionisty za nový. Jména autorů reprodukcí nemrskám z hlavy jako násobilku ale k jejich dílům cítím posvátnou úctu. A přestože na obrazech převládají barvy modré, zelené a žlutooranžové pociťuju k nim i jemně růžovou něhu.

Nejvíc soucítím s životním osudem malíře Henri de Toulouse- Lautreca. A bohužel to vypadá, že jeho utrpení má přesah i do současnosti. Po dobu tří let ho rada kalendářníků nikdy nevybrala do výběru 12 reprodukcí /na každý měsíc jeden list/ ani jednou. Dávají přednost tanečnicím od Degase, kyticím, krajinkám a dámám se slunečníky od Moneta, lesíkům a nivám od Sisleyho.

Je pochopitelné, že výběr díla podléhá přísným pravidlům. Počet kusů nákladu kalendářů s sebou nese velkou odpovědnost. A protože jsou kalendáře určeny především k potěše oka administrativních pracovníků v celé naší krásné, kulturu milující vlasti, je třeba k výběru přistupovat zodpovědně. Tudíž je mi jasné, že si Henri se svými tancem, alkoholem a sváděním rozparáděnými tanečnicemi z kabaretu Červený mlýn hned tak neškrtne. A v mé ložnici společně s dalšími mistry asi nikdy viset nebude.

Na zakoupené akrylové barvy, společně s plátny a štětci se pomalu začínal snášet šedý prach a dlouhé bílé psí chlupy. Kolegyním v práci, které se na můj dárek složily jsem svatosvatě slibovala, že se na malování těším a dušovala se, že na barevné tvoření brzy vlítnu.

Malování mi nikdy nešlo. A nejhezčí obrázek, který jsem namalovala ve druhé třídě, byl dokonce vystaven na hlavní nástěnce ale hned poté záhadně zmizel. Tolik jsem si ho považovala. Byl na něm namalovaný pokoj, nábytek a spokojená rodina. Radostné to dětství.

Od doby, co jsem se seznámila s impresionisty se ale má sebedůvěra dospělé tvořivé ženy v malování výrazně zvýšila. Krátké tahy štětcem nerozmíchanou zářivou a jasnou barvou si přímo říkaly o to, abych i já přidala ruce k impresionistickému dílu.

Chutě jsem se dala do práce. Malířský stojan nevlastním a u stolu se mi momentálně špatně sedí. Položila jsem tedy igelitový pytlík z bezpečnostních důvodů, i kvůli světlu na parapet okna. Na paletu jsem vymáčkla z tuby šnečka barvy sytě růžové, lila fialovou, stříbrnou, trávově zelenou a do ruky jsem pevně uchopila tenký štětec.

Nejdřív jsem na štětec nabrala krásně fialkovou barvu a poťapkala jsem s ní celé plátno. Celým procesem barvení jsem začínala být okouzlena. Vzala jsem tedy další štětec a namočila ho do stříbra. Stříbrná barva v sobě měla doslova kousky stříbra a leskla se. Ťapkat s ní nešlo a to narušilo mou vizi o mnohobarevných tečkách na plátně.

Začala jsem tedy stříbro roztírat jako to dovede zkušená lakýrnice, když mydlí štětcem barvy poličku, židli či dveře. Stříbro se spojovalo s fialovými puntíkatými kostičkami a tvořily dohromady šmouhy. Vypadalo to hnusně. Připadalo mi to jako má temně nafouklá, tvrdá a nehojící se jizva, se kterou si ještě chvíli pobudu v domácí péči. Znovu jsem do ruky vzala štětec s fialovou a tentokrát jsem s ní  malovala svislé pruhy přes všechno, co jsem dosud na plátně vytvořila. Jako bych to najednou chtěla všechno popřít a zničit. Ale protože mi obrazu i barev začalo být líto, nabrala jsem na čistý štětec barvu růžovou.

Ráda si v životě lidi, věci i události přikrášluji. Ale můj obraz zřejmě nemohlo vylepšit už vůbec nic. Přes svislé fialové pruhy jsem tedy vytvořila podélnou růžovou a zahojenou jizvu, ke které užuž směřuju. Obraz je ve výsledku velmi ošklivý a s mými impresionisty má společné pouze to nanášení barev na plátno.

Ale já se teď cítím skvěle. Mám takový povznášející pocit. Jako kdybych se právě vrátila z barevného terapeutického výletu.

 

 

MalířFrantišek HrubínVezmi žlutou tužku,namaluj mi hruškua pod hrušku talíř.Sláva, ty jsi malíř.

 

  •  

 

Autor: Ilona Ondráčková | neděle 5.2.2017 11:33 | karma článku: 11,27 | přečteno: 310x
  • Další články autora

Ilona Ondráčková

Dušičková pohádka

Zahlédla jsem je jednoho prosluněného odpoledne, jak kráčí přes rušnou křižovatku v Praze. Věnovala jsem se zrovna své jedné z nejoblíbenějších činností při čekání na tramvaj. Chytání lelků a pozorování svých bližních.

8.10.2023 v 8:45 | Karma: 8,73 | Přečteno: 194x | Ostatní

Ilona Ondráčková

Podzimní zen

Příroda nám namíchala nový parfém Podzimní zen. Vůně země, která je naplněná až po okraj všemi svými odvedenými sliby. Sametově hladká i drsně vroubkovaná. Odrážejí se v ní barvy temně fialové, tmavě rudé, zářivě žluté,

27.9.2023 v 10:55 | Karma: 6,69 | Přečteno: 148x | Poezie a próza

Ilona Ondráčková

Boj o kouzelnou knihu

Po zatažené obloze se opilým tanečním krokem začal prohánět vítr. Chvíli tančil svižnou polku v kruzích aby za chvíli změnil styl v trhané a rychlé tango. Vír ledového vzduchu hnal oblaka do houfu před sebou.

21.9.2023 v 11:11 | Karma: 5,02 | Přečteno: 150x | Poezie a próza

Ilona Ondráčková

Neplánovaná dovolená

Na dvorku v trávě ležela opuštěná růžová teniska. Rozhlížela se udiveně okolo sebe. “Kdepak se schovává moje kolegyně? Moje věrná družka, druhá do páru?” Ale ať se rozhlížela doprava i doleva, kam jí špička a pata dovolila kouknout,

14.9.2023 v 11:11 | Karma: 4,54 | Přečteno: 322x | Cestování

Ilona Ondráčková

Tureček za sedm korun

Stalo se to devadesátých letech. Káva turecká do skla i do šálku se v kavárně u Hubáčků podávala za pouhých sedm korun českých. A v celém Písku byla nejlevnější. Pracovala jsem tenkrát jako barmanka v denní kavárně.

7.9.2023 v 13:13 | Karma: 23,09 | Přečteno: 740x | Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

  • Počet článků 133
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1745x
autorka knih: Spokojená Blbka, Hrad vzpomínek